وقتي هميشه خسته ايم


 





 
ضعف و خستگي از مشکلات رايج زندگي در دنياي امروز به حساب مي آيد. البته اين دو کلمه معاني متفاوتي دارند. خستگي به معناي داشتن احساس کوفتگي، کسالت و کمبود انرژي است. اين مشکل مي تواند به دلايل خاص و متعددي پيش بيايد که بهتر است ابتدا علت آن را تشخيص دهيم و در صورت نياز به پزشک مراجعه کنيم. احساس خستگي ممکن است به دليل کمبود خواب، کار زياد، نگراني، کسالت يا عدم انجام تمرينات ورزشي به وجود بيايد. گاهي نيز بيماري هايي نظير سرماخوردگي موجب بروزخستگي مي شوند که معمولاً با بهبود بيماري، اين حالت هم برطرف مي شود. همچنين با ايجاد برخي مشکلات ذهني مانند نگراني و استرس نيز اين حس به وجود خواهد آمد. بروز خستگي مي تواند به دلايل خاصي از جمله موارد زير هم باشد:

کم خوني
 

کم خوني يکي از علل ايجاد خستگي است. در اين حالت به دليل کاهش ميزان هموگلوبين خون که وظيفه حمل اکسيژن را بر عهده دارد، اکسيژن کافي در اختيار سلول هاي بدن قرار نمي گيرد. کم خوني مي تواند به علل زيادي از جمله کمبود آهن، اسيد فوليک، ويتامين B12 يا بارداري ايجاد شود.

افسردگي
 

در صورت بروز افسردگي يا قرار گرفتن در شرايط استرس زا حتماً اين حس را تجربه خواهيد کرد. به خصوص زماني که افسردگي به درمان و معالجه احتياج پيدا مي کند، اغلب خودش را با خستگي نشان مي دهد.

ديابت
 

ديابت نيز از ديگر بيماري هايي است که موجب بروز خستگي مي شود در افراد ديابتي گلوکز در خون باقي مي ماند و توسط سلول ها جذب نمي شود. اين شرايط موجب بروز خستگي مي شود.

سندروم خستگي مزمن
 

سندروم خستگي مزمن موجب بروز خستگي بي علت و دليل مي شود. با اين که علت اصلي اين بيماري هنوز مشخص نيست اما اين بيماري با خستگي شديد و دائم و البته بي علت همراه است. برخي از بيماري هاي قلبي، اختلالات غدد درون ريز (نظير تيروئيد) و بيماري هاي کليوي و کبدي نيز مي توانند موجب ايجاد احساس خستگي شوند.

رهايي از خستگي
 

پيش از هر چيز بايد از داشتن يک زندگي سالم به معني رژيم مناسب غذايي، ورزش و خواب کافي مطمئن باشيد. ويتامين ها و مواد معدني مختلف براي انجام بسياري از فعاليت هاي بدن لازم هستند. پس بايد از مصرف کافي آنها نيز غافل نباشيم. با اين که شايد کمي عجيب به نظر برسد، اما بدانيد برخلاف نظر اکثر مردم، عدم ورزش کافي و مناسب موجب ايجاد خستگي خواهد شد. براي رفع خستگي ورزش هايي که تمام گروه عضلات اصلي را درگير کنند مانند شنا مناسب تر هستند.

در صورت ادامه خستگي چه کاري مي توان انجام داد؟
 

اگر خستگي به مدت بيش از دو هفته ادامه پيدا کرد بايد به پزشک مراجعه کنيم. اما اگر با استراحت مي توان آن را بهبود بخشيد بهتر است کمي کار خود را کم کرده و استراحت کنيم. در ضمن مهم است که دقت کنيد آيا خستگي شما با مشکلات ديگري نظير تغيير وزن، از نفس افتادن، تورم غدد لنفاوي، تشنگي و علائم خاص ديگر همراه است يا خير. در صورت بروز اين مشکلات مراجعه به پزشک ضروري خواهد بود.
منبع: نشريه راه کمال، شماره 38